Jak szkolić z bhp - ważne zmiany - ppoż

Obsługa bhp

Firmy zajmujące się szkoleniami BHP

Jednym z wielu obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy zatrudnionym pracownikom oraz zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym przypadku wielu pracodawców korzysta z

Dodane: 01-05-2020 05:57
Jak szkolić z bhp - ważne zmiany - ppoż Obsługa bhp
usług firm zajmujących się szeroko pojmowanym zakresem BHP. Jedną z najważniejszych oferowanych usług jest tak zwany outsourcing BHP, który często rozumie się jako przejęcie wszelkich spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez taką firmę. Dzięki powierzeniu spraw związanych BHP oraz PPOŻ odpowiedniej firmie, pracodawcy mają pewność, że wszystkie wymagane formalności i wymagania zostaną spełnione. Innymi usługami prowadzonymi przez firmy BHP są różne szkolenia dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, a także z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Ponadto często takie firmy wykonują także audyty BHP i PPOŻ. Powierzenie spraw BHP swojej firmy w ręce profesjonalistów z pewnością sprawi, że bezpieczeństwo w miejscu pracy będzie na wysokim poziomie.


Ocena ryzyka zawodowego

Kodeks pracy zwiera wiele przepisów, z których wynikają, między innymi, obowiązki pracodawcy wobec pracowników. Jednym z takich obowiązków jest przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego. Jak powszechnie wiadomo, każdy rodzaj działalności zawodowej wiąże się z innym zakresem prac, różnym środowiskiem wykonywanych czynności, a w związku z tym ryzyko wykonywanej pracy może być albo większe, albo mniejsze. Ocenę takiego ryzyka zawodowego mogą przeprowadzać firmy zajmujące się szeroką działalnością dotyczącą BHP. Wykonana przez profesjonalistów ocena ryzyka zawodowego jest rzetelna oraz skrupulatnie sporządzona. Przebieg przeprowadzenia takiej oceny wymaga dokładnej analizy miejsca pracy ze współpracą z pracodawcą i współpracownikami. Pozwala to na rzetelne ocenienie zagrożeń mogących płynąć z wykonywania pracy na określonym stanowisku. Jak można łatwo się domyślić, zagrożenia oraz występujące ryzyko zawodowe mogą się drastycznie różnić w zależności od wykonywanej pracy. Z reguły na mniejsze ryzyko narażeni są pracownicy biurowi, niż osoby na stanowiskach robotniczych.


Czym jest outsourcing PPOŻ

Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowaną usługą przez firmy zajmujące się także ogólnymi zasadami BHP. Nie powinno to dziwić, ponieważ zarówno ochrona przeciwpożarowa, jak i bezpieczeństwo i higiena pracy mają na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Sama usługa outsourcingu polega na przekazaniu danych funkcji do realizacji firmie zewnętrznej. Jest to wygodne rozwiązanie, z którego korzysta wielu pracodawców, dlatego że outsourcing jest przeprowadzany przez specjalistów w danej dziedzinie. Zlecenie więc outsourcingu z zakresu PPOŻ pozwala na sprawdzenie, a w razie potrzeby wprowadzenie, odpowiednich zasad regulowanych przez przepisy prawne. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej, prowadzonej bardzo często przez ratowników i strażaków, następuje przegląd i legalizacja sprzętu. Wraz z usługą outsourcingu połączony jest także audyt PPOŻ. Korzystanie z takich usług sprawia, że warunki zapewniające bezpieczeństwo w pracy są utrzymywane na wysokim poziomie.


Kurs BHP w pracy

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są często obowiązkowe w wielu miejscach pracy. Pracodawca musi więc zadbać o to, aby jego pracownicy wzięli udział w takim kursie BHP, dostosowanym do pracy w danym środowisku. Co więcej, nie wystarczy wziąć udziału raz w takim szkoleniu, dlatego że bardzo często muszą być one powtarzane co jakiś czas. Jakby się chwilę nad tym zastanowić, taka procedura jest jak najbardziej uzasadniona, ponieważ celem szkoleń BHP, między innymi, jest uświadomienie pracownikom możliwych zagrożeń i niebezpieczeństw w danym zawodzie. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być dobrane pod określony rodzaj wykonywanej pracy, z tego powodu, że różne zagrożenia płyną na różnych stanowiskach zawodowych. Przykładowo pracownik biurowy jest narażony na inne niebezpieczeństwa, niż pracownik laboratorium. Tak samo warunki higieny ich pracy są różne. Z tego powodu szkolenia BHP mogą się różnić w zależności od uczestników takiego kursu, dlatego firmy prowadzące szkolenia oferują kilka opcji szkoleń.


Czym zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru oraz kontroli prawa dotyczącego pracy. Państwowa Inspekcja Pracy czuwa w szczególności nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także nad przestrzeganiem przepisów, które dotyczą zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. W zakładach pracy na terenie całego kraju na straży przepisów BHP stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Zadaniem PIP jest kontrolowanie zakładów pracy i sprawdzanie, czy pracodawca wywiązuje się z obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wobec zatrudnionych pracowników. Poza przepisami związanymi z BHP, inspektorzy sprawdzają także wywiązywanie się zakładu pracy z innych obowiązków, takich jak wynagrodzenie, czas pracy, urlopy. Wielu pracodawców powierza zajęcie się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy odpowiednim firmom, które zajmują się tym profesjonalnie. Pozostawienie przepisów BHP i wynikającym z nich obowiązków profesjonalistom, pozwala pracodawcom na bezproblemowe wywiązywanie się z obowiązków w tym zakresie wobec pracowników.



© 2019 http://ppoz.informator.mazowsze.pl/